0

Nincsenek termékek a kosárban.

Ismeretlen előadó? Nem, James Cole és a ‘Slow Down’

A lemezboltok polcain már évekkel ezelőtt feltűnt egy jelenség, amiről az idők során egy azonnal beazonosítható széria formálódott. Előadó, kiadó, vagy bármiféle megjelölés nélküli sima fehér cimkés lemez, amin valamilyen figura bélyegző lenyomat szerű mintája szolgál beaozonosításra. Kapásból rá is vágjuk, hogy hát az Unknown Artist sorozat. Szinte kivétel nélkül régi zenékből merített elemekből, olykor a felismerhetetlenségig editált minimál és house megjelenések. Több sorozat is létezik ebben a szisztémában. Sőt, több hazai megjelenés is napvilágot látott már így. 

Most is egy ‘majdnem’ ilyen darabot emelnénk ki, több okból is. Egyrészt, mert bitang jó house track született, másrészt meg mert nagyon szép utat fut be a zene és van miről beszélni a ‘majdnem’ névtelenül maradt edit kapcsán. Hogy miért ‘majdnem’? Beszéljen erről a készítő, James Cole, akinek feltettünk pár kérdést a témában…

1. Unknown artist – Untitled (James Cole edit), tudtad már az írásánál is, hogy belenyúlsz vele a tutiba?
Több ilyen cucc készült ezzel a koncepcióval és az első után a 4.-ilyennél (ami végül nem Unknown-ként hanem az előadó nevével jelent meg) annál már kifejezetten éreztem ezt… Ez tudom, hogy hülyén hangzik, de én ilyen álmodozó típus vagyok és a megérzéseimet tovább szövöm és elképzelem, hogy mi történhet vele… Amik a mai napig közel állnak hozzám és kb a legsikeresebb darabok, azokat mind valahogy „megéreztem”… Órákon át napokig hallgattam és fantáziáltam róluk…a ‘Miss You’, a ‘Khumba’, az ‘I Love’ és most a ‘Slowdown’ edit – ezekbe valahogy ott vannak az ábrándozásaim is…mint egy kisgyereknek…Ott az alap ötlet, ami megfogott, amit mint DJ lassan 25 év után megérez az ember, hogy na Ő lesz az…ebből lehet valamit csinálni. A Mario (Collective Machine) persze ezen mindig röhögött, és ő full professzonálisan áll egy-egy trackhez, Ő pl mindent maga készít, én pedig egy-egy samplingből inspirálódom… Nálam ez mint egy kisgyereknél érzelmi alapú és folyamat gyűjtöm a vokál, duma foszlány, téma, drum sampling ötleteket, éjszakákat túrom a netet…
Ennél pl egyből mondtam a Viktornak (Viktor Udvari, Capeesh Society) mikor elvittem az acapellát, hogy „ezt figyeld tesó, itt ez a vocal, itt ez a bass téma amivel szerintem atom jó lehet, mert már buliban mixeltem így – és ez tuti Karcsi sláger lesz…” És persze jót röhögtünk közbe …és tényleg az lett 🙂 Durva, de kb 3óra alatt meg is csináltuk, mert minden megvolt a fejemben hogyan épüljön, és a megírt bass és téma annyira adta magát. Egyszerűen csak minden jött totál természetesen… Amihez kell persze az a fajta hívhatjuk apró „csodának” amikor ráérez valamire együtt 2 ember és egymást inspirálja… A Viktor azonosul azzal a világgal amit viszek mint ötletet, sőt mi több, kölcsönösen inspiráljuk egymást és valami 1+1=2-nél sokkal több, valami új és különleges születik, amiért nagyon hálás vagyok neki és Marionak is…

Főleg hogy a végeredmény olyan igazi „Janikás” lesz…

2. Lesz még hasonló koncepció? Ezek most nagyon mennek.

Én a Digwah legelső release óta a ‘What a Day‘ a ‘Something‘ meg a legendás ‘Ijzeren Rots‘ óta megvettem kb majd mindet lemezen. Ezzel a sorozattal kezdődött, majd az East End Dubs által vitt EEE-vel folytatódott nekem lemezen ez a vonulat, de a QNQN lemezek is tulajdonképp editek, egy sajátos dubos, de mégis szexy minimalista táncparketten nagyon jól működő samplingelt témával/vokállal megspékelt vonalat visznek. Ez pár éve újdonságként robbant és mintegy stílust teremtett, ami full közel áll hozzám aki mint DJ is kereste mindig ezt a világot.
A stúdióban korábban is próbálkoztunk pl Marioval ilyesmit írni, de valahogy most éreztünk rá a Viktorral igazán, aki a minimal, dub-os vonalból jőve főleg sound design-ban és a drum szekcióban eltalálta azt amit kerestem és az ötleteimmel összedolgozva ma már tényleg meg tudjuk ezt a világot is csinálni, ami nagyon inspiráló nekem, szóval tuti fogom folytatni…

3. Nincs előadó, nincs számcím, a lemez közepén ott egy fehér címke egy pecsételt figurával…mennyi ilyen bújik meg a polcodon?

Nem számoltam össze, de az említett Digwah, EEE, QNQN-ek mellett (ezekből a java mind megvan) van még a Florance-től is több release, sőt a disco-sabb finomabb DSO sorozatból, de a Lovehrtz cuccokat, a DRG, a Moxy edit…stb szériákat is ide lehet sorolni… Nem célirányosan gyűjtöttem, de évek alatt nagyon sok összejött…

4. Marco Carola előszeretettel játsza, de nem ez az első eset igaz?

A Carola ha jól számoltam vagy 8-10 tracket tolt már tőlem, amikről van is video, de kb ez a ‘Slowdown‘ edit az amiről eddig 21 különböző videot számoltam össze amiket küldözgetnek már folyamatosan az emberek vagy 8 különböző helyszínről. Miami, Chichago, New York, Tulum, London a szülinapja, Peru a legendás Space-teraszon kb minden héten tolja január óta… Iszonyat mennyi üzenetet kaptam pl az instán legalább 3-400 message hogy „bro send me please„… Hozott vagy 700 új követőt és pont ennek apropóján érdeklődtek Berlinből, Olaszországból, és egy formálódó 3 állomásos Kolumbiai turné is ennek a darabnak tudható be…

És akkor a sokat emlegetett track:

5. Lemezen várható? Mikor lesz digitálisan elérhető? Mi a véleményed a mai lemezhelyzetről?

Kaptam rá ajánlatot egyből egy unknown vinyl megjelenésre igen… De nagy agyalásban voltam az első video után, mert az volt a megérzésem, a pár nap alatt kapott rengeteg üzenetből, hogy ez nagyon nagyot mehet és jól kéne vele „sáfárkodni”… A vinyl release minimum 4-5 hónap, ráadásul mondjuk 300 copy első körben és persze hogy büszkeség, de ki sincs rá írva a neved mert ez egy edit, és kb alig fogják pár százan vágni meg megvenni lemezen, utána berippelik és leszedik majd innen-onnan… A mellett azt is láttam, hogy anno a Roberto Surache – ‘Joy’ futott hatalmasat és lett ilyen „Carola-sláger” mindenki azt shazamozta, kereste és várta. Az is tulajdonképp egy edit volt, csak egy 10évvel korábbi release-é így azt a Defected végül lejogosította és top1 lett, de legalább 1 évbe telt mire megjelent. E mellett nekem pont 3éve a pandémia előtt ugyanígy februárban tolta a Space teraszon az ‘I Love’-ot a Carola, amit el is kért a Deeperfect. Itt is 1évbe tellett mire kijött és hiába látták mondjuk 190.000-en a youtube-on a beatport totál más kategóriákba rakta a remixekkel együtt és nem ütött akkorát, pedig azt top10be várta mindenki… Arról nem beszélve 1év után kb elült az a nagy várakozás ami akkor övezte, hogy megjelenjen… Így figyelembe véve hogy a Vintage Culture remix 1,5 éves és a Spinnin Deep-en jött ki, anno top volt és az előadókból a Jorja Smith Grammy-t kapott közben, a Maverick meg év Britt előadója lett, a spotyn van 175 millió lejátszás, a youtuben 51 millió, az eredetiből is hatalmas számok ezekből ilyen 100.000 dolláros jogdíjuk származott, Na erre te mit tudsz ajánlani? Vagy miért adnák ki? Mert jó a remix és játssza a Carola? A beatport eladást leszarják, különben is 2 hónap alatt újra bement a top3-ba mert mindenki kereste mi ez és ezt találták meg… Szóval nem láttam esélyt arra, hogy ez hivatalosan és mondjuk időben megjelenjen így a Free download mellett döntöttem. Jusson el minél több emberhez. Január után március 16-ától elérhető.

Bandcamp link:

https://jamescole.bandcamp.com/track/maverick-sabre-jorja-smith-slow-down-james-cole-edit

6. Milyen a fogadtatása pár nap után?

A Soundcloudon 12.000 meghallgatás a TBX premierrel 4 nap után, a Youtube 3 nap alatt 10.000 felett, de leszedették, mondjuk ez várható volt még akkor is ha mint edit ilyenkor Free Download töltöd fel. Ugyanakkor a korábbi Unknown cuccokban vagy nem ismert samplingekkel vannak, vagy ahogy a 90-es években a disco, funk, jazz mintákat a 60-as 70-es évekből használták az „ős house-okban” úgy az úgy gondolom belefér a house kultúrába ha azt valóban kreatívan használod. Ez a mai napig jelen van és inspirálják a house műfajt, (most nem a 100-adik olasz kissrác Michael Jackson meg Britney 2 sávos loop editjeiről beszélek…) nyilván az új dolgok mellett. Ezek pl a Verzilán mind 10.000 feletti nézettséggel vannak, egy csomó ilyen rominimal/minimal fórumra felkerültek és ami ezeknél fontosabb nekem, hogy végre tudtunk ilyen vonalon a saját mércém szerint is értékelhető darabokat készíteni.
Az csak hab a tortán hogy pl itthon a Béla (Beta) is megdicsérte, illetve játszotta ezeket, mert Ő számomra a mai napig egy etalon! Seggnyalás nélkül ha nála belefér valami, akkor az valóban egész jó lehet 🙂 De rajta kívül komoly support lista jött össze erre a 4 editre: Marco Carola, Joseph Capriati, Stacey Pullen, Seb Zito, Politics Of Dancing, Rich NXT, Ilario Alicante, Marco Faraone, Mihai Popoviciu, De La Swing, Reelow, Suat, Dilby, stb.
Mindemellett nálam sokszor saját célra is íródik egy-egy darab, hogy tudjak olyan zenét játszani ami 100%-ban én vagyok, ami nekem van csak meg és az persze hab a tortán, hogy ezt más is tolja utána… Ha a kiadók ízlésének készülne, vagy hogy xy hangzásába beleférjen a legtöbb zeném nem ilyen lenne, mert „túl Janikás” :). De én ilyen vagyok. Nem is akarok megfelelni mindennek, egyszerűen csinálom azt amit én szeretek és ha van egy kis szerencsém az majd megtalálja az útját…de ez sokszor valóban nehéz és hosszú folyamat azért is tök jó a Bandcamp és a saját label, mert nem kell kompromisszumokat kötnöm.

7. Mennyi időt fordítasz zenére általánosságban? Stúdiózás, válogatás, készülődés…

Soha nem elég 🙂 1 nap a vadászat a Bandcampen, tracklisták böngészése… 1 nap a digi megjelenések azon a héten, + a deejay.de és a decks.de. Na ezek után rendszerezni a heti kb 100 új darabot ezekből playlisteket gyártani felkészülni mi várható egy este a) b) c) mappákkal sok idő. + Ha tehetem megyek Viktorhoz zenét készíteni, ha belendülünk van hogy 1 héten 2 napot is…ameddig bírjuk…

További James Cole darabok:

https://jamescole.bandcamp.com