0

Nincsenek termékek a kosárban.

A Wuki interjú

Béres Tamást, azaz Wukit faggattuk múltról jelenről, ő bizony őszintén elfilozofálgatott a kérdéseinken és nagyon valóságos gondolatokra épülő válaszokat kaptunk. De pont erre is számítottunk. Ha van aki nem ismeri Wukit, annak annyit mondunk, hogy Alkotótábor, ugyanis az egyik főszervező személyében őt tisztelhetjük (Fiba és Isu mellett), ráadásul elég szép DJ múltra vezethető vissza a munkássága. A miniSeries szeptemberi epizódjához a szelekció az övé lesz, ami hamarosan érkezik, de addig is vallatólámpa bekapcs…

 

  • Mikor és hogyan kezdődött a Wuki karrier? Mi volt a kezdő motiváció?

Az elektronikus zene már gyerekkoromban, a 90-es évek elején megfogott. Karácsonyi ajándék formájában találkoztam először Kraftwerk zenéjével, a The Mix című albumukat hozta kazettán a Jézuska. Aztán bátyám (DJ Fiba) révén egyre több elektronikus zenei kazetta jutott el hozzánk kézen-közön főleg barátoktól, osztálytársaktól. Keszthelyen, ahol felnőttem, nehezen ugyan, de lehetett fogni az osztrák FM4 rádióadót, ahol volt heti rendszerességű elektronikus zenei műsor, volt olyan is, hogy német nyaralóvendégek hagytak hátra az egyik barátunknál valami jóféle technoválogatást. Később már a Mayday válogatások is elérhetőek voltak normál hanglemezboltban, nagy kincsnek számított ez akkoriban. Talán 97’-ben egy budapesti gimis osztálykiránduláson próbáltuk befogni valahogy a Tilos Rádiót, ami végül sikerült, és a műsorból vettünk is fel kb egy bő órányit, amit utána rongyosra hallgattunk. Akkoriban tudtunk ugyan a rádió létezéséről, de Keszthelyről esélyünk sem volt hallgatni. Szóval nehéz volt hozzájutni a jó zenékhez, de minden lehetőséget megpróbáltunk kiaknázni, és gyűltek is szépen a polcon a kazik.


A gimnáziumi évek alatt indult el a buliszervezés, több iskolai buli, gólyabál szervezésében vettem részt, valamint Fibával és néhány haverral szerveztünk rendszeresen privát bulikat a Georgikon pinceklubjában, de ezek az események még egyáltalán nem az elektronikus zenéről szóltak, a magunk részéről nem is erőltettük a dj-zést, mert a közönség ízléséhez képest túl elvont lett volna az, amit mi tudtunk volna játszani. A motiváció igazából az volt, hogy a saját elképzeléseinknek megfelelő bulikat szervezzünk olyan embereknek, akikkel szívesen vagyunk együtt.


A 90-es évek vége felé, amikor már Keszthelyen is hozzá lehetett jutni lemezekhez, bátyámmal hamar bakelitfüggővé váltunk. Minden héten, amikor az Underground Recordsba friss árú érkezett, akkor az egyik keszthelyi lemezboltos fordult egyet Budapestre, hogy kiszolgálja a helyi diszkósok igényeit. A pakkba mindig került egy-két olyan kiadvány, ami másnak ugyan nem keltette fel az érdeklődését, nekünk viszont annál inkább. A dj-zés kezdeteit tehát nagyjából arra az időszakra tenném, amikor már volt annyi lemezem, illetve kellő technikai tudásom ahhoz, hogy egy órás mixet össze tudjak hozni. Az elektronikus zenei bulik szervezése is nagyjából ekkor indult, bár volt egy-két korábbi, nem túl sikeres próbálkozás kazettás deckekről is.
A motiváció a mai napig alapvetően az elektronikus zene dj-ként történő prezentálásából, mint önkifejezési módból, valamint a buliszervezés révén megvalósuló közösségépítésből fakad. A hosszúra nyúlt bevezetésben ennek a hátterét próbáltam megvilágítani.

  • Ennyi idő távlatában, hogy látod a DJ generáció változást? Miben változott a szakma?

Az előző kérdés kapcsán már nagyjából bemutattam azt a (hős)korszakot, amikor a dj-zés alapfogásait elsajátítottam. Ahhoz képest rengeteget változott a világ. Úgy érzem, az elmúlt évtizedekben az elektronikus zene sokat veszített varázsából, hiszen egy olyan érett műfajjá vált, ahol már nehéz merőben új dolgot mutatni a közönségnek. A digitális fordulat is teljesen más alapokra helyezte mind a zenei kínálatot, mind a zenefogyasztási szokásokat. Az analóg korszakban szinte kizárólag a dj-k „kiváltsága” volt az új zenék lejátszása, hiszen ők jutottak hozzá először ezekhez a hanghordozókhoz jellemzően vinyl formájában. Nem léteztek még digitális kiadók, fájlcserélők, streaming platformok, ahonnan manapság bárki, bármikor fogyaszthat számára kedves zenét. A bulik így már nem feltétlenül jelentik azt a közeget, ahol a közönség új zenei táplálékhoz jut, ahol a dj új irányt tud mutatni, hanem pont ellenkezőleg, sokkal nagyobb igény van a kiszámíthatóságra, a megszokott prezentálására. Egyáltalán nem vagyok a technikai fejlődés ellen, de a digitalizáció előretörésével együtt jár az is, hogy manapság szinte bárki dj-nek mondhatja magát, aki a pult mögött állva két zenét össze tud szinkronizálni. Természetesen akinek nem inge, ne vegye magára, mert a dj teljesítménye tényleg nem a lejátszott hanghordozó formátumától függ. Elismerve a digitális formátum számos előnyét, úgy érzem, 20-25 éve sokkal magasabban volt egy kezdő dj számára a belépési küszöb, ami nagyobb fokú felkészültséget, több kreativitást, elhivatottságot és alázatot igényelt. Összességében viszont nagyon pozitív, hogy a digitalizációnak, és az online piactereknek köszönhetően a magyar producerek is könnyebben jutnak megjelenési lehetőséghez, be tudnak kapcsolódni a nemzetközi vérkeringésbe, amire jó példa a Ti kiadótok is.

  • A zenei hangzások szerinted folyamatosan megújultak, vagy van ismétlődés, esetleg konstans minták?

Ha általánosságban nézzük a dolgokat, akkor igazi megújulást nem nagyon látok, inkább csak arról van szó, hogy bizonyos stílusok kerülnek újra reflektorfénybe, de általában erősen kilúgozott formában, ahhoz hasonlóan, mint amilyen pl. a techno mostani relatív népszerűsége. Az is jellemző, hogy a különböző stílusokon belül alakulnak ki további, még finomabb szegmensek, egészen cizellált hangzásvilággal. Ezzel önmagában nincsen semmi probléma, számomra akkor válik unalmassá, sablonossá a történet, ha egy buli line-upját kizárólag egyfajta homogén hangzás köré építik fel. A saját nézőpontomból teljesen elégedett vagyok a kínálattal, – eltekintve természetesen a csillagászati áraktól, – habár mostanság nem vásárolok túl sok lemezt, de mindig megtalálom a számomra kedves darabokat. Ha pedig a digitális megjelenéseket is számításba vesszük, akkor úgy gondolom, hogy soha nem volt ilyen bő merítési lehetőség jó zenékből.

  • Család, gyerekek vs bulik/szervezés. Hogy tudod össszeegyeztetni a kettőt, milyen értékrend alakult ki?

A bulizás sajnos erősen háttérbe szorult, ez az, amit a leginkább fel kellett adnom a gyermekeim születését követően. Sajnos az éjszakázás nem működik gyerekek mellett, egyszerűen nem egyeztethető össze a család bioritmusával. Ha meghívnak valahova zenélni, és össze tudom egyeztetni a családi programokkal, akkor szívesen megyek. Számomra nagyon fontos a tervezhetőség, mert kellő felkészüléssel, szervezéssel sok minden megoldható. Egyébként a feleségem is mindenben támogat, hogy ha kisebb fokozaton is, de tudjam folytatni ezt a szenvedélyemet. Az Alkotótábor szervezése mellett lakhelyemen, Kecskeméten fut most egy havi rendszerességgel jelentkező kávéházi estem, ahol inkább háttérzenét szolgáltatva lépnek fel jellemzően környékbeli dj-k. Amióta itt élek, próbálkoztam többfajta koncepcióval is a városban, de eddig egyik sem tudta igazából kinőni magát. Alapvetően a közösségépítésben hiszek, de ahhoz több idő és állandó feltételek kellenek, ez azonban eddig nem állt rendelkezésre.

  • Ha már említetted az Alkotótábort…hogy él a tábor a szívedben, hogy írnád le a lényegét?

Az Alkotótábor is számomra leginkább a közösségépítésről szól, valamint az elektronikus zene, a dj kultúra hiteles képviseletéről. Kezdetektől fogva ez volt a célunk, de úgy érzem, manapság egyre nagyobb szükség van ezeknek az értékeknek az ápolására a korábban már részben vázolt okok miatt. A vidéki szcéna helyzetét elég borúsan látom, egy-két nagyobb megyeszékhely kivételével szinte megszűnt a rendszeres bulik, kisebb party-k szintjén a minőségi elektronikus zene jelenléte. Hiába vannak vidéken tehetséges és elhivatott dj-k, előadók, ha nem konvergálnak Budapest irányába, akkor nincs lehetőségük arra, hogy értelmezhető méretű közönség előtt játszanak.
Mindezek mellett természetesen azt is fontosnak tartom, hogy évről-évre olyan külföldi fellépőket tudjunk bemutatni, akik hasonlóan gondolkodnak az elektronikus zenéről, előremutató és hiteles képviselői a szcénának.

  • Az új miniSeries epizódot te szelektáltad. Hogyan állt össze a lista és általában mi alapján épülnek fel a szettjeid, hogy zajlik a szelektálás?

Ha élő fellépésről van szó, akkor általában megpróbálom elképzelni, hogy milyen lesz az a közeg, a hangulat, amiben zenélni fogok. Szívesen válogatok széles zenei spektrumról, szeretek 4/4-et kombinálni tört ütemű zenékkel, törekszem arra, hogy a szettemnek legyen egy jól kivehető iránya, története. Az alapkoncepció most is ez volt, ehhez próbáltom olyan trackeket választani, amelyeknek szerintem van egyfajta „phonodás” hangulata, kicsit melankolikus, de magával ragadó és érzelmekben gazdag.

(szerk.: az epizód hamarosan érkezik, mi már hallottuk, kiváló hanganyag lesz)

  • Mi a véleményed a hazai lehetőségekről? – Mit üzennél a kezdő fiataloknak?

Az utóbbi időben egyre több megmondó írás, vélemény jut el hozzám a közösségi médiában a hazai szcéna állapotáról, amiből leginkább a személyes frusztráció és a kilátástalanság köszön vissza. Ezekben természetesen sok igazság van, de ahelyett, hogy felölről várnánk valami csodatévőre, aki minden problémánkat hirtelen megold, szerintem mindenkinek azokon a dolgokon kellene változtatni, amire közvetlen ráhatása van, leginkább a saját mikrokörnyezetében. Apró, pici pozitív tettek egy idő után képesek összeadódni és látható változást eredményezni, én legalábbis ebben hiszek. A dj-zéshez mindig úgy próbáltam közelíteni, hogy annak elsődleges célja a saját örömszerzés legyen, és ha ez másokban is pozitív érzéseket vált ki, akkor az már a hab a képzeletbeli tortán. Ha nem élvezzük azt, amit csinálunk, akkor nincs értelme az egészet erőltetni. Szóval a fiataloknak is azt üzenném, hogy próbáljanak ilyen attitűddel közelíteni a dj-zéshez. Lehet, hogy nem lesznek így világsztárok, de boldogabb emberek annál inkább.

Köszönjük Wukinak a remek gondolatot és kitartást kívánunk a jövőbeli munkájához a DJ pult mögött és szervezéshez egyaránt!